donderdag 7 februari 2013

tuesday with dorie: focaccia

Voor tuesdays with Dorie hebben we deze keer een focaccia gemaakt. Een van mijn lievelingsbroden wel te verstaan. Er zit echter bij het maken van een focaccia een klein addertje onder het gras.
Ik was voorbereid op een addertje onder het gras. Het is namelijk zo dat bij het werken met een brooddeeg het voor kan komen dat het deeg een aantal uren moet rusten, bij kamertemperatuur of in de koelkast. Daardoor krijg je een betere smaak of structuur. Vandaar dat ik netjes het recept heb doorgelezen tot de tweede rijs.
Geen wachtperiode, appeltje eitje dus. Groot was mijn verbazing toen ik het deeg daadwerkelijk ging bereiden dat de focaccia na de tweede rijs de koelkast ingaat. Dat heb ik echt nog niet eerder gezien. Dus ik had het brood gepland voor het avondeten en heb het menu van vandaag en gisteren maar omgegooid. En voor het vervolg weer een wijze les geleerd: deeg kan ook moeten rusten na de tweede rijs.
Maar blij dat ik die 24 uur heb afgewacht. Het brood was heel smaakvol en mooi van structuur. We hebben het gegeten met een lekker stukje vis en een salade. En de focaccia was de ster van de maaltijd. Mede natuurlijk omdat hij heerlijk gekruid was door de kruiden die er op gestrooid waren.

Het is een heerlijk brood en ik zal dit brood zeker nog vaker gaan maken. Wil je het ook maken dan is het recept (in het Engels) terug te vinden op de volgende site: tuesdays with dorie focaccia

En zie je hoe mooi luchtig het eindresultaat was:



Geen opmerkingen: