vrijdag 15 februari 2013

Coeur a la creme

Dit was een speciaal gerecht. Ik had hier nog nooit van gehoord, maar ja het was een dessert dus dat kon nog wel eens heel lekker worden.
De hoofdsbestandsdelen zijn: heavy cream, roomkaas, poedersuiker en een tweetal likeurs. Dit alles wordt geklopt en in een speciale coeur a la creme vorm gegoten. 
Nu liep ik meteen tegen twee obstakels aan:
1) Wij hebben geen heavy cream in Nederland. Normaal vervang ik dat voor 1/3 mascarpone, 2/3 slagroom, maar dit recept was al heavy genoeg en ik heb enkel slagroom genomen.
2) Ik heb geen coeur a la creme vorm. Dat is een vorm met gaatjes aan de onderzijde, waar het overtollige vocht kan wegvloeien (vergelijkbaar als je hangop maakt).
Ik had nog een oude puddingvorm, die je aan de onderzijde een deksel had en die heb ik licht losgelaten, zodat het overtollige vocht eruit kon. Die heb ik bekleedt met kaasdoek. Ik denk dat het heeft gewerkt, want ik had overtollig water en de structuur aan de buitenzijde van de coeur a la creme zag er gelijk uit als in het boek.
Dan de smaak. Die was erg lekker. Een dikke romige structuur en een boel calorieën.
Als tegenhanger heb ik er bosbessen bij geserveerd voor een gezonde vitamine C boost.

Ga ik het nog vaker maken? Waarschijnlijk niet al te vaak. Mijn taille zal dit niet al te vaak aankunnen. Maar het was een lekker toetje voor Valentijnsdag en zag er chic uit!

Wil je weten wat de andere kookfanaten ervan vonden? Kijk op:
http://www.frenchfridayswithdorie.com.



Geen opmerkingen: