woensdag 25 juli 2012

Bananen cupcakes met caramel botercrème

  

Het heeft even geduurd, maar ik ben weer aan het bloggen. In heel warm weer nog wel. De vakantie, een paar verjaardagen en veel werk voor mijn kookstudio. Het was allemaal erg druk, maar erg leuk. Ik hou namelijk van vakantie (wie niet), maar ik vind het ook heerlijk om voor mijn eigen bedrijf aan de gang te zijn. Nieuwe recepten uit te proberen. De pluktuin op orde te hebben. Dat geeft me veel energie.

Mijn zoon was in die tijd ook jarig en ik heb cupcakes gemaakt voor zijn verjaardag. Bananen cupcakes, aardbeien cupcakes en chocolade cupcakes. In de komende weken zal ik de andere twee recepten ook nog bloggen, maar ik dacht laat ik met deze beginnen. Waarom? Deze waren zo lekker dat mensen er twee van namen!!!
Ik vind het erg leuk om cupcakes voor verjaardagen te maken, want al lijkt de ingrediënten lijst erg lang, ze zijn snel gemaakt.

Het recept. Ik heb dit aangepast van het boek Martha Stewart Cupcakes (ik had geen pecannoten in huis).

Ingrediënten:
Cupcakes:
- 345 gram cakemeel;
- 1 1/2 theelepel zuiveringszout;
- 3/4 theelepel bakpoeder;
- 3/4 theelepel zout;
- 1 theelepel kaneel poeder;
- 4 rijpe, grote bananen, fijngeprakt;
- 180 mLkarnemelk;
- 1/2 theelepel vanille extract;
- 180 gram ongezouten boter, kamertemperatuur;
- 330 gram lichtbruine suiker;
- 3 eieren (L), kamertemperatuur.

Caramel botercrème (about 2 cups):
- 105 gram plus 1 eetlepel suiker;
- 2 eetlepels (30 mL) water;
- 2 eetlepels (30 mL) slagroom;
- 180 gram ongezouten boter, kamertemperatuur;
- 2 eiwitten (L);
- 1/2 theelepel vanille extract.

Bereiding:
Cupcakes:
Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius. Doe papieren muffinvormpjes in de muffinvorm.
Meng in schaal 1 het cakemeel, bakpoeder, zuiveringszout, zout en kaneel. In een tweede kom meng je bananen, karnemelk en vanille-extract.

In een derde kom meng je op medium snelheid de boter met bruine suiker totdat het luchtig is. Voeg een voor een de eieren toe en meng totdat ze volledig opgenomen zijn. Verlaag de mixersnelheid naar laag. Voeg de helft van het cakemeelmengsel toe, vervolgens het bananenmengsel en als laatste de rest van het cakemeelmengsel. Meng net genoeg om alles op te nemen. Verdeel het mengsel in de papieren muffinvormpjes.
Bak gedurende 20 minuten in de oven. Denk eraan om na 10 minuten de muffinvorm om te draaien. Laat ze vervolgens 3 minuten afkoelen, voordat je de cupcakes uit de vorm haalt en verder laat afkoelen. Ze moeten afgekoeld zijn voor je de boter crème aanbrengt.

Caramel butter crème
Meng 50 gram + 1 eetlepel suiker met het water in een pannetje. Verhit totdat de suiker is opgelost en laat aan de kook komen. Kook door totdat het verkleurd is naar een donker amberachtige kleur. Haal van het vuur af, doe handschoenen aan, en voeg de slagroom toe. Blijf roeren totdat de suiker is opgelost.

Mix de boter luchtig in een schaal. In een tweede schaal meng je de rest van de suiker met de eiwitten. Verhit de kom boven een pan met kokend water (au-bain-marie) totdat de suiker volledig is opgelost. Blijf daarbij met een garde kloppen.

Haal het van het vuur en meng met een elektrische mixer verder, waarbij je op lage snelheid start en eindigt op de hoogste stand, totdat er pieken gevormd zijn. Verlaag je mixersnelheid naar medium en voeg je boter mengsel in 3 x toe. Mix goed na elke toevoeging. Voeg het vanille-extract toe en meng weer goed.
Dan zet je de mixer op de laagste stand en voeg heel geleidelijk de caramelsiroop aan je mengsel toe.
De botercrème gebruik je op kamertemperatuur.
Ik heb het in een spuitzak gedaan, met een ronde mond en er een twirl mee gedraaid.

Zie hier het eindresultaat:





Geen opmerkingen: