maandag 21 mei 2012

Krieltjes uit de oven

  
Met 4 vierkante meter tijmplantjes had ik een nieuw probleem. Welke kan ik het beste gebruiken bij een recept? Ik heb uiteindelijk gekozen voor degene met de sterkste tijmgeur. Simpelweg omdat huis dan lekker zou gaan ruiken. En dat was ook zo en de smaak was heerlijk.

Ik heb de krieltjes schoongeborsteld, maar geserveerd met schil. Mijn kinderen zijn dol op de geschilde variant die kant en klaar te koop zijn in de supermarkt. Maar ja, de meeste vitamines zitten onder de schil, dus mijn voorkeur ging uit naar de ongeschilde variant.
Gelukkig is het zo dat de schil bij krieltjes zo dun is dat je het bijna niet merkt.

En de krieltjes zijn ook bijna allemaal opgegaan. Dat is wel bijzonder, want ik moest ze per pond kopen en ik had ietsje minder nodig.
Het enige probleem was dat de aardappels na het hele recept nog een beetje te veel bite hadden, toen ze uit de oven kwamen. We hebben ze daarna nog een paar minuutjes in de koekenpan gebakken en toen was het precies goed.
Normaal gesproken ondervang ik dat probleem door ze 10 minuutjes te koken en dan in de hete ovenschaal te scheppen. Misschien kan ik dat beter de volgende keer doen (of iemand van jullie moet nog een goed idee hebben).

Het recept:
Ingredienten:
- 1 kilo krieltjes;
- 2 tenen knoflook in dunne plakjes gesneden;
- 3 sjallotjes, in vieren gedeeld;
- 2 takjes tijm, in kleine stukjes geknipt;
- 3 eetlepels olijfolie;
- zout naar smaak;
- 3 eetlepels water.

Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius. Borstel de schil schoon en spoel ze goed af. Doe ze in een ovenschaal. Meng daar de knoflook, sjallot, tijm en olijfolie doorheen en meng goed. Breng op smaak met zout. Voeg 3 eetlepels water toe en bedek de schaal met een deksel of aluminiumfolie.
Zet de schaal gedurende 30 minuten in de oven. Daarna haal je de bedekking eraf en laat je de schaal nog 10 minuten in de oven staan (voor de knapperige bite).







Geen opmerkingen: